Internet: www.hismedia.nl
E-mail: info@hismedia.nl
Tel. 06 374 695 30

Goed vindbaar op Google (deel 1)

Een veel gestelde vraag van mensen die we helpen met hun website en online identiteit is hoe ze zo goed mogelijk gevonden kunnen worden op Google. Om die reden heb ik een drieluik geschreven met daarin een hoop tips en inzichten die ik vaak tijdens dit soort gesprekken deel. Vandaag deel 1 van het drieluik “Goed vindbaar op Google”.

Goed vindbaar op Google (deel 1)

Er zijn verschillende manieren om vindbaar te worden op internet. Er zijn manieren die tijd én geld kosten en manieren die enkel tijd kosten. In dit drieluik ga ik met name in op de methode waarbij tijd de enige investering is. Vaak wordt bij het vindbaar worden op Google in één adem Google Adwords (adverteren) genoemd. Meestal omdat ze een keer gebeld zijn door een advertentiebureau die zich hierin heeft gespecialiseerd en graag een campagne voor u opzet. Mijn advies is altijd: “Zorg eerst voor goede organische resultaten”. Wat hiervoor moet gebeuren? Het is een kwestie van hard werken waarbij relevante content het sleutelwoord is. Ik hoop in het komende drieluik “Goed vindbaar op Google” u hierin een beetje wegwijs te kunnen maken.

Vroeger en nu

Vroeger was het zo dat je zoekmachines kon foppen door zoveel mogelijk zoekwoorden op je pagina en in je zgn. “meta keywords” te zetten. Of de pagina nou over voetmassages of iets anders ging, wanneer je als zoekwoord het woord “gratis geld” had neergezet zou iedereen je pagina vinden wanneer ze zoeken naar gratis geld. Veel teksten en pagina’s werden toen dan ook bedacht met de zoekmachine op het oog.

Die tijden zijn voorbij. De zoekmachines zijn slimmer geworden en kunnen zelfstandig analyseren hoe relevant jou pagina is voor iemand die zoekt. Zo kan Google een pagina in de juiste hokjes plaatsen waardoor hij weet dat “gratis geld” niet in het rijtje thuishoort. Met andere woorden, iemand die voetmassages zoekt moet op jou pagina uitkomen en iemand die gratis geld wil moet even verder zoeken. Het mooie hiervan is dat er nu meer geschreven wordt met de doelgroep op het oog. Google stimuleert op die manier klantgerichter te denken. Schrijf dus niet langer meer voor de zoekmachine maar voor uw klant. Daarna kunt u het eventueel optimaliseren voor SEO.

Ken uw doelgroep

Natuurlijk zoeken mensen nog steeds met bepaalde woorden, dus dat is nog steeds het uitgangspunt. Als deze woorden nergens op je pagina voorkomen, dan zal de pagina ook niet gevonden worden. Bij het schrijven van uw teksten zult u dus rekening moeten houden met uw doelgroep. Waar zoeken ze naar? Wat is het probleem waar men mee zit? Schrijf teksten over wat uw doelgroep zoekt, en niet zozeer over wat u doet.

Een simpele vergelijking die ik hier altijd bij gebruik is een marktkraam. Wanneer u uw kraam inricht vanuit de plek waar u als marktkoopman staat dan kan het een rommeltje worden. Maar wanneer u voor uw kraam gaat staan, waar uiteindelijk uw klant komt te staan, en dán de kraam gaat inrichten dan krijgt u een compleet ander resultaat. U kunt in die zin uw website ook als kraam zien. Ga buiten uw bedrijf staan en richt hem vanuit daar in.

Wees ook uniek in uw content, ga geen teksten kopiëren. Als u content gebruikt die al op een andere website staat, en zelfs wanneer u uw eigen tekst tweemaal op uw eigen website laat terugkeren, dan kan dit ervoor zorgen dat uw pagina minder goed indexeert. Uw pagina komt wel naar voren in de zoekresultaten, maar mogelijk een stuk lager. Wanneer u geen unieke content heeft, of kan maken, dan zult u aan de rest van de tips in dit artikel niet veel hebben.

Zoals gezegd blijven zoekwoorden het uitgangspunt. Wanneer u voor uzelf helder heb wat uw doelgroep zoekt en hoe zij zoeken, kunt u die zoekwoorden verweven in uw tekst. Doe dit in titels, in de inleiding, tussenkopjes en de uiteindelijke tekst. Het hoeft ook niet bij één zoekwoord te blijven, gebruik synoniemen om de tekst sterker te maken (Google kent synoniemen).

Titels en tussenkoppen

Als u kijkt naar zoekresultaten van pagina’s die hoog in de lijst komen, dan zult u gezien hebben dat deze pagina’s vaak gebruik maken van heldere titel en tussenkoppen. Dit komt omdat titels voor zoekmachines belangrijke punten zijn bij het bepalen van de relevantie. Laat in de titel daarom ook woorden terugkomen waar uw doelgroep naar zoekt. Dat geldt ook voor tussenkoppen. Niet alleen omdat de tekst dan beter te lezen is. Maar Google laat H2 en H3 kenmerken ook zwaarder meewegen. Wanneer u een website laat ontwikkelen door HIS Media kunt u via het beheerdersgedeelte heel eenvoudig tussenkoppen aanmaken terwijl u uw tekst typt.

Meta-omschrijvingen en keywords

Dit zijn misschien wat vage termen. Maar in het kort komt het er op neer dat meta-omschrijvingen en keywords stukjes codes zijn die verborgen staan in de broncode van uw pagina. Dit is informatie die wordt doorgegeven aan de zoekmachine en kort beschrijft waar de pagina over gaat. Het is ook de tekst die u ziet in de zoekresultaten en bij verwijzingen vanuit Social Media. Omdat Google steeds slimmer z’n zoekresultaten bepaald wordt het belang van deze meta-omschrijvingen wel minder, maar daarmee niet onbelangrijk.

Wanneer u uw website laat ontwikkelen door HIS Media worden deze codes automatisch aan uw pagina toegevoegd. Daarnaast kunt u via het beheerdersgedeelte (hisCMS) zelf invloed uitoefenen, per pagina, wat u hierin wilt doorgeven aan de zoekmachine. hisCMS houdt hierbij automatisch rekening met de eisen die zoekmachines stellen aan deze code (zoals een maximaal aantal tekens), hier heeft u verder geen omkijken naar. En mocht u ergens niet uitkomen dan staan we natuurlijk met raad en daad tot uw dienst!

Ter afsluiting

Als u een tip nuttig vind dan hoop ik dat u er iets mee doet en het u verder helpt. Ik zou het leuk vinden als u ons laat weten hoe die tip u verder geholpen heeft. U kunt dit doen door een reactie onder deze pagina achter te laten. Over vier weken verschijnt deel twee van dit drieluik met daarin zeven nieuwe tips!

PS. Deel deze tips vandaag nog via de social share knoppen hieronder, zodat andere mensen in uw netwerk ook van deze tips kunnen profiteren.

23-08-2016
Plank - Daar halen we het niet vanaf »
« Churchware voor Communicatie, Administratie en Organisatie