Internet: www.hismedia.nl
E-mail: info@hismedia.nl
Tel. 06 374 695 30

Goed vindbaar op Google (deel 2)

Een veel gestelde vraag van mensen die we helpen met hun website en online identiteit is hoe ze zo goed mogelijk gevonden kunnen worden op Google. Om die reden heb ik een drieluik geschreven met daarin een hoop tips en inzichten die ik vaak tijdens dit soort gesprekken deel. Vandaag deel 2 van het drieluik “Goed vindbaar op Google”.

PDF en afbeeldingen

Het komt wel eens voor dat u informatie als PDF wilt plaatsen, of dat u een bepaald schema als afbeelding plaatst. Dat kan heel mooi zijn, maar deze bestanden zijn voor Google lastiger te indexeren dan een tekst. Een mooie whitepaper kan interessant zijn voor uw doelgroep, maar wat SEO betreft zou u deze tekst beter kun overtypen en als tekst online te zetten.

Beschrijvende adressen

Met een beschrijvende adres (URL) bedoel ik een internet adres zoals www.hismedia.nl/go/wat-we-doen/webdesign-development/ in plaats van www.hismedia.nl/?pagina=651362998TH. Zo’n adres ziet er niet alleen voor de bezoeker leuker uit, maar het is ook van belang voor de zoekmachines. De zoekmachine kijkt naar de woorden in het adres en laat deze meewegen in de relevantie van uw pagina. Wanneer u deze woorden ook nog laat terugkomen in uw titels, tussenkoppen en tekst dan zal het geheel bijdragen aan een betere vindbaarheid. Websites die HIS Media ontwikkelt bevatten allemaal een Content Management System (hisCMS) waarmee deze adressen heel eenvoudig te bepalen zijn.

Online video

Het gebruik van online video kan ook bijdragen aan uw vindbaarheid. Niet alleen houdt een video de aandacht langer vast dan tekst. Maar het is ook makkelijk te delen op allerlei Social Media kanalen. Daarnaast is het zo dat wanneer u deze video op Youtube plaatst, voorziet van een goede titel, sleutelwoorden en beschrijving. Dat deze video op de eerste pagina met zoekresultaten van Google verschijnt. Youtube is onderdeel van Google en zal er daarom alles aan doen om deze op de voorgrond te laten komen. Daar kunt u weer uw voordeel mee doen.

Maak uw website mobielvriendelijk

Sinds kort kijkt Google ernaar of uw website mobielvriendelijk is en beloont u vervolgens met een hogere positie in de zoekresultaten. Google wil resultaten bieden waarmee haar bezoekers een zo goed mogelijke ervaring hebben. Wanneer een website met een mobiel bezocht wordt, en deze is er niet voor geschikt, dan is dat geen goede ervaring. Om die reden zal Google deze websites geen hoge positie geven.

Wanneer HIS Media een website ontwikkeld zullen we altijd rekening houden met mobiel, dat kan ook niet anders in deze tijd. Meer dan de helft van het internetverkeer gaat tegenwoordig via mobiel, en daar moet je als ondernemer op inspelen.

Social Media

Wanneer u actief bent op social media, en vanuit bijvoorbeeld Twitter of Facebook uw bedrijfsnaam of website adres genoemd wordt. Dan zorgt dat bij Google voor een hogere waardering. Denk hierbij ook aan Google+, het sociale netwerk van Google.

Externe links

Heeft u wel eens gehoord van “Link Building”? Dit houdt in dat andere websites naar uw pagina verwijzen. Hoe meer websites er naar uw pagina wijzen, des te hoger u door Google en andere zoekmachines gewaardeerd wordt. Hierbij is het wel van belang dat de pagina die naar u verwijst al goed bekend staat bij Google. Als u een bedrijf zou hebben die massages verzorgd, en een goed bezochte pagina met informatie over diverse massages naar uw website zou linken, dan zult u dit merken in de zoekresultaten van uw eigen pagina.

Interne links

Niet alleen de inkomende links zijn van invloed op uw positie binnen de zoekmachine, ook de hoeveelheid interne links dragen hieraan bij. Wanneer u op uw pagina doorverwijst naar andere relevante informatie dan bewijst u uw bezoeker een dienst, maar ook uzelf. De bezoeker zal meer goede informatie tot zich kunnen nemen, en het bezoek duurt langer. En dat laatste is iets dat Google graag ziet, als bezoekers langer op uw pagina blijven dan ziet Google dat als signaal dat uw website relevant is. Kijk maar naar Wikipedia, deze website staat vol met interne links en staat ook vaak bovenaan wanneer u zoekt naar informatie op internet. Het sleutelwoord van alle links is: relevantie. Wanneer u linkt naar een ander pagina moet deze op een of andere manier verbonden zijn met de informatie die u reeds gegeven heeft.

Ter afsluiting

Als u een tip nuttig vind dan hoop ik dat u er iets mee doet en het u verder helpt. Ik zou het leuk vinden als u ons laat weten hoe die tip u verder geholpen heeft. U kunt dit doen door een reactie onder deze pagina achter te laten. Over vier weken verschijnt deel twee van dit drieluik met daarin weer nieuwe tips!

PS. Deel deze tips vandaag nog via de social share knoppen hieronder, zodat andere mensen in uw netwerk ook van deze tips kunnen profiteren.

Lees ook: Goed vindbaar op Google (Deel 1)

 

20-09-2016
Plank - Daar halen we het niet vanaf »
« Goed vindbaar op Google (deel 1)