Internet: www.hismedia.nl
E-mail: info@hismedia.nl
Tel. 06 374 695 30

Goed vindbaar op Google (deel 3)

Een veel gestelde vraag van mensen die we helpen met hun website en online identiteit is hoe ze zo goed mogelijk gevonden kunnen worden op Google. Om die reden heb ik een drieluik geschreven met daarin een hoop tips en inzichten die ik vaak tijdens dit soort gesprekken deel. Vandaag het laatste deel van het drieluik “Goed vindbaar op Google”, inclusief een drie stappen plan om bovenaan Google te komen!

Google Places

Google Places kan ook bijdragen aan een betere vindbaarheid op Google. Het is een soort gouden gids waar men allerlei soorten bedrijven kan vinden, en daarbij rekening kan houden met waar iemand op dat moment is. Geef Google Places zoveel mogelijk informatie over uw bedrijf. Wanneer vervolgens iemand bij u in de buurt zoekt naar uw dienst dan zal uw bedrijf als eerste groot verschijnen in de zoekresultaten. Google Places is gratis, u heeft er alleen een Google account voor nodig.

Kom regelmatig met updates

Plaats regelmatig nieuwe informatie op uw website. Dat is niet alleen interessant voor degene die uw website bezoekt, maar ook Google beloont dit. Een actieve website ziet Google als relevant en u zult daardoor vanzelf hoger in de zoekresultaten terecht komen. Dat geldt andersom helaas ook, wanneer u niet regelmatig met updates komt zal Google u steeds minder relevant vinden.

Wanneer u uw website laat ontwikkelen door HIS Media dan zorgt onze methodiek ervoor dat wanneer u nieuwe content op uw website plaatst dit zo snel mogelijk bekend wordt bij de zoekmachine. Het CMS stuurt een signaal uit naar de meest grote zoekmachines met de melding dat er wat nieuws te vinden is. Op deze manier kan nieuwe content vaak al diezelfde dag nog in de index van de zoekmachines opgenomen worden.

Vermijd pop-ups

Een van de meest vervelende dingen op internet zijn pop-ups die ineens midden op je scherm verschijnen. Veelal met reclame, advertenties of andere ongewenste content. Er zijn al jaren pop-up killers (tegenwoordig ingebouwd in de browser) omdat dit geen gewenst gedrag is. Vanaf januari 2017 gaat Google zich ook mengen in de oorlog tegen pop-ups. Website die hiervan gebruik maken gaan lager in de zoekresultaten geplaatst worden. Er zijn pop-ups die niet bestraft worden, denk aan een leeftijdscheck of een cookiemelding. Het gaat vooral om pop-ups die de website minder goed zichtbaar maken. Zoals eerder gezegd wil Google vooral website presenteren met waardevolle informatie en de best mogelijke ervaring. En een pop-up wordt zelden als iets goeds ervaren. Een andere tip zou daarom kunnen zijn om bij alles wat u op uw website doet afvraagt: "Draagt dit bij aan een betere ervaring?".

Maak gebruik van een beveiligde verbinding (HTTPS)

Website die gebruik maken van een beveiligde verbinding (HTTPS) zullen een hogere plek krijgen in de zoekresultaten van Google. Google vindt veiligheid belangrijk en probeert op deze manier te stimuleren dat het internet steeds veiliger wordt. Een beveiligde verbinding zorgt ervoor dat de informatie die verstuurd wordt tussen de webserver en webbrowser versleuteld is. De informatie is alleen uit te lezen met het juiste certificaat. Dit certificaat bevat informatie waarmee een website bewijst te zijn wie hij zegt te zijn. Doordat de informatie versleuteld verstuurd wordt kan deze onderweg niet opgepakt en uitgelezen worden door kwaadwillenden. Dit is met name nuttig in het geval dat uw website bezoekers informatie over zichzelf moeten invoeren (denk aan adresgegevens bij een webshop). Wanneer u meer wilt weten over een beveiligde verbinding, en hoe dit voor uw website geregeld moet worden, neem dan gerust contact met ons op.

Zorg ervoor dat uw website snel laadt

Dit is misschien heel technisch, maar het is van belang dat uw pagina snel laadt. Google is er op uit om mensen een zo goed mogelijke ervaring te bieden. En een langzame website is een slechte ervaring. Om die reden plaatst Google deze websites lager in de zoekresultaten. Vaak zie je bij websites die ontwikkeld zijn met WordPress of Joomla dat ze na verloop van tijd trager worden. Doordat er steeds meer plugins aan toegevoegd worden, die niet geoptimaliseerd met elkaar samenwerken.

Wanneer HIS Media een website voor u ontwikkeld wordt van het begin af aan de snelheid van uw pagina in de gaten gehouden. In de eerste plaats omdat een pagina die snel laadt prettiger is voor de bezoeker, maar ook met de zoekmachines in ons achterhoofd. Wanneer u de door HIS Media ontwikkelde website ook nog bij ons laat hosten zullen we regelmatig uw website bezoeken en op snelheid controleren. Mochten we een probleem vinden dan zullen we dat direct oplossen, meestal nog voordat u er zelf erg in hebt.

Vermijd trucjes

Veel SEO experts komen naar u toe en willen hun dienst verkopen. Deze mensen houden continu alle algoritmes van Google in de gaten en bedenken trucjes om goed te scoren in de zoekmachine. Maar dat raad ik absoluut af. Wanneer de basis van uw zoekresultaat niet gebaseerd is op unieke, relevante content dan legt u het lot in handen van wat Google en andere zoekmachines in de toekomst van plan zijn met hun algoritme. Google vernieuwd haar technieken regelmatig en het kan dan maar zo zijn dat uw website weer gigantisch daalt, en daar kunt u op dat moment dan niets aan doen! U kunt de dure SEO-guru weer inhuren in de hoop dat hij weer nieuwe trucjes heeft, maar daar blijft het dan bij. Deze exercitie kan uiteindelijk flink in de papieren gaan lopen.

Als ondernemer is het prettig dat u zo min mogelijk aan het toeval overlaat. In dit geval is er één ding waar u wel zelf controle over heeft: Uw eigen content. Ga altijd voor goede, kwalitatieve content want dát is namelijk hetgeen wat Google met haar algoritme boven tafel wil krijgen. En daar worden ze steeds beter in. Dus wanneer het algoritme verandert én uw content is waardevol dan zal dit leiden tot een hogere positie in Google. En dat zonder dat u er zélf iets extra’s voor hoeft te doen!

Lees ook: 

19-10-2016
Plank - Daar halen we het niet vanaf »
« Goed vindbaar op Google (deel 2)